20 checks voor het lanceren van je website

Ga je binnenkort online met je website? Deze checklist biedt 20 checks die je zou moeten afvinken voordat je jouw website gaat lanceren.

1. Verifieer spelling en grammatica

Spelling - 1 van de checks voor het lanceren van je websiteZorg dat je al je pagina’s controleert op spelfouten, grammaticafouten en interpunctiefouten. Het oog en de hersenen wennen aan het telkens herlezen van dezelfde tekst, dus is het een goed idee om een externe partij in te huren om het geheel nog eens na te lezen. Dit is vrij betaalbaar en loont de moeite.

2. Beelden. Favicon.

Beelden - 1 van de checks voor het lanceren van je websiteNeem nu opnieuw je pagina’s door en vergelijk de kladversies met de finale pagina’s. Zoek ook naar lege beeldplaatsen. Alle beelden moeten correct en snel laden. Als je afbeeldingen te groot zijn en daardoor langzamer laden, dien je ze opnieuw te formatteren of compressiemethodes te zoeken. Je favicon moet zichtbaar en herkenbaar zijn. Als je logo niet mooi oogt als favicon, probeer het dan tot een herkenbaar symbool om te vormen. Je kunt zelfs kiezen voor een eenvoudige vorm in één enkele kleur die past bij je ontwerp.

Heb je al webhosting voor je website?

3. Lay-out en stijl.

Lay-out en stijl - 1 van de checks voor het lanceren van je websiteVergelijk je lay-out en je ontwerp. Als je een webshop hebt, neem je bijvoorbeeld al je productpagina’s. Gebruik je hetzelfde lettertype? Is het formaat van de pagina hetzelfde? Is het gebruik van vette of cursieve tekst vergelijkbaar? Is het aantal beelden of illustraties hetzelfde? Vertrouw op je instinct als je ontwerp niet goed aanvoelt.

4. Flow.

Je website bezoeken zou een reis moeten zijn. En het is jou taak om ervoor te zorgen dat de gebruiker op zijn bestemming aankomt. De homepage zou de meeste opties moeten bieden en alle pagina’s zouden naar de volgende stap moeten wijzen. Zorg voor een heldere oproep tot actie.

5. Menu.

Kijk voorzichtig je hoofdmenu na. Heeft elke pagina haar plaats gekregen aan de top? Ontbreekt er iets? Heb je elke pagina die je klanten zoeken? De secties Over Ons, Veel Gestelde Vragen / FAQ, Blog, Login, of misschien zelfs een Contacteer Ons pagina? Is het taalgebruik overal gepast?

6. Hyperlinks.

Het is ook aan te raden om je links te checken. En niet enkel in je teksten. Je beelden of iconen kunnen ook naar andere pagina’s leiden. Doen ze dat? Terwijl je bezig bent, kun je ook meteen kijken of je ankertekst geoptimaliseerd is op het gebied van keywords.

7. SEO.

SEO - 1 van de checks voor het lanceren van je websiteSearch Engine Optimization. Je URL’s moeten betekenis hebben. Je headlines en de eerste regels van je paragrafen moeten je belangrijkste sleutelwoorden bevatten. Controleer het gebruik van je keywords. Je metadata. De tekst achter je beelden. Kijk of je Google snippets goed staan.

8. Social media ready.

Check je open graph tags om zeker te zijn dat je pagina’s juist zullen verschijnen als je ze op sociale media deelt.

9. Google Analytics.

Zorg ervoor dat je Google Analytics-code is geïntegreerd en functioneert. Je wilt geen datafouten constateren gedurende de eerste dagen na je lancering.

10. Google Search Console.

Schrijf je in voor GSC en vertel Google welke content zichtbaar zou moeten zijn en welke niet in de zoekmachine moet verschijnen. Nu ben je klaar om het prestatievermogen van je website te bekijken volgens de zoekresultaten.

11. Responsive design.

Responsive design - 1 van de checks voor het lanceren van je websiteGebruik een betrouwbaar hulpmiddel om je pagina’s en functionaliteiten na te kijken op respons bij verschillende zoekmachines en lay-outs. De Responsinator is gratis en gemakkelijk om te gebruiken.

12. Browsers.

Als je een oude website hebt is het beter om je Google Analytics goed na te lopen en te zorgen dat je focust op de browsers die jouw bezoekers gebruiken. Doe je dit niet, dan is het aan te raden om ten minste compatibel te zijn met Chrome, Firefox, Safari, Edge en Opera. In ieder van deze controleer je je lay-outs, je contactformulieren en de essentiële functionaliteiten van je de website.

13. Speed.

Speed- 1 van de checks voor het lanceren van je websiteGebruik een betrouwbaar hulpmiddel om de laadtijden van je pagina’s te verifiëren. Google Developers’ Page Speed Insights zullen de snelheid van je pagina’s testen in hun mobiele en desktopversies en zullen je advies geven over hoe je je snelheidsscore kunt verbeteren.

14. Contactformulieren.

Contactformulieren - 1 van de checks voor het lanceren van je websiteVul een exemplaar van elk beschikbaar formulier op je website in en verzend het telkens. Probeer het ook zonder de verplichte velden in te vullen. Controleer je ‘onvolledig formulier’ en ‘succesvol verzonden’ berichten. Check of de gegenereerde e-mails alle informatie bevatten.

15. Foutmeldingspagina’s op maat.

Zorg dat je op maat gemaakte foutmeldingspagina’s hebt, waaronder – heel belangrijk – een 404-pagina. Geven ze het juiste bericht weer? Is het compleet en gemakkelijk te begrijpen?

16. Aangepaste onderhoudspagina.

Binnen de eerste week na een nieuwe lancering heb je statistisch het meeste kans om significante problemen op te merken. Zorg dat je een op maat gemaakte onderhoudspagina ter beschikking hebt in geval je plots moet ingrijpen om iets te herstellen.

17. Controleer nogmaals.

Controleer je files, folders en code. Na de finale check is het mogelijk dat je beelden geladen hebt die je niet gebruikt of gehele pagina’s die je uiteindelijk hebt geschrapt. Controleer je CSS-code. Doe hetzelfde voor je codecommentaren.

18. Back-ups.

Zorg ervoor dat je hostingprovider regelmatig back-ups maakt van je meesterwerk.

19. Plan.

Plan - 1 van de checks voor het lanceren van je websiteWat is je visie om de website verder te ontwikkelen? Als je regelmatig nieuwe content hebt, zoals blogberichten, zorg dan dat je een paar teksten voorsprong hebt. Indien mogelijk maak je een planning om ze regelmatig te publiceren.

20. Vraag hulp.

Overweeg om een sticky message of pop-up te creëren die je publiek ervan informeert dat de website nieuw is, zich verontschuldigt indien er problemen zijn, en contactgegevens verstrekt voor feedback.

Ga online met webhosting van Combell